KVIK viert 40 jaar baanbrekend Deens design

Een ode aan innovatie, creativiteit & toegankelijkheid

Dit jaar markeert een bijzondere mijlpaal voor Kvik, het toonaangevende Deense keukenmerk, dat zijn 40e verjaardag viert. Ter ere van deze gelegenheid spraken we Claus Johnsen, Head of Category Management & Design bij Kvik, over het succesverhaal van het bedrijf en Deens design in al zijn facetten.

Wat begon in 1983 in een bescheiden garage in Jutland, Denemarken, groeide uit tot een wereldwijd fenomeen dat de keukenmarkt revolutioneerde. Kvik daagde de status quo uit door snelle en betaalbare keukens te introduceren, zonder in te boeten op het befaamde Deense design en de ongeëvenaarde kwaliteit. Met 185 winkels in 13 landen blijft de ambitie van Kvik om voor iedereen hoogwaardig design bereikbaar te maken, nog steeds de drijvende kracht achter het succes.

Het fundament van Deens design dat blijft inspireren

Claus Johnsen, Head of Category Management & Design bij Kvik, speelt een cruciale rol in het succesverhaal van het bedrijf. Hij benadrukt dat Deens design vooral slim en functioneel moet zijn. Deze visie vertaalt zich in alle Kvik-ontwerpen die zowel tijdloos als authentiek zijn en waarbij functionaliteit de rode draad vormt.

“Het idee achter Deens design is niet de creatie van exclusieve stukken die onbetaalbaar zijn voor het grote publiek, maar wel het maken van slim, functioneel design. Daarnaast creëren we nooit iets dat er extravagant of overdadig uitziet. Dit maakt onze ontwerpen tijdloos. Ze zien er over 10 jaar net zo fantastisch uit als nu.” Claus Johnsen, Head of Category Management & Design bij Kvik

Kvik’s Mano-keuken is het ultieme toonbeeld van deze Deense designprincipes. Deze originele Kvik Leefkeuken® zag in 2004 het levenslicht en ademt Deens design - eenvoud, slimme oplossingen en eindeloze mogelijkheden. Het is dan ook geen verrassing dat dit paradepaardje vandaag de dag nog steeds één van Kvik’s best verkochte designs is.

“Mano is gebaseerd op Deense designtradities, waarbij esthetiek en functionaliteit perfect in harmonie zijn. De eindeloze mogelijkheden, het doordachte vakmanschap en de tijdloze look: dat is Deens design op zijn best.”

Kvik bewijst dat design geen fortuin hoeft te kosten

Dit uitmuntende Deense design moet echter niet alleen functioneel en esthetisch zijn, het moet ook betaalbaar blijven, meent Johnsen. Een benadering die voortkomt uit de beginjaren van Kvik waar het minimaliseren van kosten en afval, in combinatie met een beperkt assortiment dat voldoet aan de behoeften van de meeste consumenten, centraal stond.

"Bij Kvik geloven we in de democratische aard van Deens design. We zien onze missie pas als volbracht wanneer design toegankelijk is voor iedereen en een praktisch doel dient, terwijl het zijn authentieke karakter behoudt”, aldus Johnsen.

Deze visie wordt weerspiegeld in het ontwerp van Kvik keukens. Bij Kvik bestudeert men zorgvuldig hoe mensen hun keukens gebruiken en hoe deze behoeften in de loop der tijd veranderen. Een recente innovatie van Kvik is de lancering van Oakwood, een massief eiken keuken met prachtige details zoals vingerverbindingen en geïntegreerde handgrepen.

“Met deze keuken haal je waar vakmanschap in huis. Ze werd uitsluitend gemaakt van hout uit duurzaam beheerde bossen. Een duurzame keuze waarmee je keuken, in combinatie met andere designs, nog vele jaren een groots statement maakt.”

Een toekomst gewijd aan innovatie én authenticiteit

Vol vertrouwen blikt Kvik vooruit naar de toekomst, vastbesloten om minstens nog eens 40 jaar innovatie en toegankelijkheid van Deens design te waarborgen. Claus Johnsen benadrukt nog maar eens dat authenticiteit en functionaliteit de kern vormen van Deens design, zelfs als dit soms lijkt te botsen met technologie. Want volgens Johnsen zoeken liefhebbers van Deens design vaak innerlijke rust en hebben ze geen behoefte om te pronken met geavanceerde technologie in hun keukenmeubels.

Met deze visie voor ogen blijft Kvik vasthouden aan de principes van Deens design, terwijl ze klinken op 40 jaar revolutionaire benadering van design.

Voor beeldmateriaal in hoge resolutie kan je terecht op de Kvik Media Gallery.

Lees meer over dit en andere initiatieven waarmee Kvik bouwt aan een betere, duurzamere toekomst voor keukens, badkamers en garderobes: https://www.kvik.be/nl-be/meer-over-kvik/sustainability ​ ​ ​

Voor meer informatie omtrent samenwerkingen of interviews kan je steeds terecht bij Jolien.

Persberichten in je mailbox

Over KVIK

Deense kwaliteitskeukens voor heel Europa

Sinds meer dan 30 jaar, maakt Kvik Deens design aan verrassend lage prijzen. Kvik telt momenteel 170 franchise-winkels in Denemarken, de Faeröer, IJsland, Zweden, Noorwegen, Finland, Nederland, België, Spanje, Frankrijk, Duitsland en Thailand, waarvan 28 in België. Kvik is deel van de Zweedse groep Ballingslöv Int. AB, een van de grootste keuken-en badkamerfabrikanten in zowel Scandinavië als het Verenigd Koninkrijk. Lees meer op