KVIK lanceert VEDA: een veelzijdige Deense designkeuken in elegante, gerecycleerde materialen

September 2021

Kvik zet in september 2021 de volgende stap in zijn duurzaamheidstraject met de lancering van hun nieuwe keukenconcept Veda. Met zijn ongecompliceerd en minimalistisch design gemaakt uit duurzame, gerecycleerde materialen is Veda een elegante en betaalbare toevoeging aan je interieur. Veda zal verkrijgbaar zijn in vijf kleuren en afwerkingen die geïnspireerd zijn op de Deense natuur en tegelijk een natuurlijke, evenwichtige sfeer scheppen in je woning. Naast Veda brengt Kvik ook vier zorgvuldig uitgekozen handgreepstijlen en een nieuwe collectie accessoires uit om je Veda-keuken tot in de puntjes te personaliseren. ​

Alle fronten van Veda – in authentiek hout of met een glad, mat oppervlak – zijn gemaakt van gerecycleerde, ​ petflessen of eikenfineer. De binnenkant van de met folie beklede fronten van Veda verbergt bovendien een product dat gloednieuw is in de keukensector: gerecycleerd MDF. Kvik verhoogt het aandeel gerecycleerde materialen in al zijn producten aan een hoog tempo en neemt stevig het voortouw in de ontwikkeling van duurzaamheid en het gebruik van gerecycleerde materialen in de keukenwereld.

“Betere manieren vinden door nieuwsgierig en innovatief te zijn, dat zit in het DNA van Kvik. En dat geldt ook voor ons streven naar duurzaamheid. De overgang van lineair naar circulair design kan niet snel genoeg gaan. Producten die we vandaag op de markt brengen, moeten bestaan uit materiaal dat we morgen opnieuw kunnen gebruiken. Afval dat niet hergebruikt kan worden, is geen optie meer”, zegt Claus Johnsen, Hoofd Category Management & Design bij Kvik.

Veda wordt aangevuld met een nieuw concept voor accessoires

Samen met Veda brengt Kvik ook een nieuw accessoire-concept met vier handgreepstijlen uit. Deze stijlen kregen de naam Modern, Minimalistic, Industrial en Classic. Bovenop de handgrepen pakt Kvik ook uit met een collectie accessoires in vier verschillende kleuren, waaronder haakjes en een bijpassende mengkraan. Door je keukenfronten te combineren met de handgrepen en accessoires die het best bij jouw stijl passen, kun je je eigen gepersonaliseerde, duurzame keuken creëren. De collecties omvatten drie loodvrije koperen handgrepen en verschillende Cradle to Cradle-gecertificeerde handgrepen. ​

Kvik draagt zijn steentje bij

Het aandeel gerecycleerd materiaal van Veda is gebaseerd op het totale gewicht van de keuken, met een werkblad van laminaat. Een werkblad van laminaat is heel belangrijk om tot een hoger gerecycleerd aandeel te komen, want het heeft een kleinere CO2-voetafdruk dan steen of composiet. In september 2021 zal het aandeel gerecycleerd materiaal van Veda 40 % bedragen. Vanaf januari 2022 zal het aandeel gerecycleerde materialen tot ruim 45% zijn gestegen om tegen de herfst van 2022 al 57% te bedragen, dit dankzij wijzigingen die Kvik continu doorvoert bij zijn leveranciers.

Aandeel gerecycleerd materiaal in fronten op basis van MDF Veda clean white, light grey, mossy green– kasten, plint en laminaat werkblad inbegrepen. Veda clean white, light grey en mossy green zijn tot 84% recycleerbaar.

Aandeel gerecycleerd materiaal in fronten van Veda light oak, dark oak– kasten, plint en laminaat werkblad inbegrepen. Veda light oak en dark oak zijn tot 99% recycleerbaar.

VEDA zal vanaf september 2021 in alle winkels van Kvik verkrijgbaar zijn in vijf verschillende kleuren en afwerkingen die zijn geïnspireerd op de Deense natuur: Clean white, Light grey, Mossy green, Dark en Light oak. ​
Naast Veda lanceert Kvik ook vier zorgvuldig uitgekozen handgreepstijlen – Modern, Minimalistic, Industrial en Classic – die bij alle keukenaccessoires van Kvik passen.

Prijs Veda keuken: €7.209

De adviesprijs is incl. kasten, plinten, handgrepen en werkblad. Excl. spoelbak, kraan, apparatuur, styling, opbouw, levering en montage.

Lees meer over dit en andere initiatieven waarmee Kvik bouwt aan een betere, duurzamere toekomst voor keukens, badkamers en garderobes: ​ https://www.kvik.be/nl-be/meer-over-kvik/sustainability ​ ​ ​