Drie tips van KVIK voor een meer duurzame keuken

Steeds meer mensen hechten belang aan een duurzame levensstijl. Als consument kan het moeilijk zijn om de juiste keuze te maken, indien je zowel rekening wil houden met betaalbaarheid, kwaliteit en impact op het milieu. Keukenfabrikant Kvik geeft daarom graag een duwtje in de rug voor wie niet weet waar van start te gaan voor een meer duurzame keuken thuis.

Kvik onderzocht de levenscyclus van een keuken en ging na welke onderdelen de grootste CO2-voetafdruk genereren. Op basis van deze studie maakten ze een korte en duidelijke gids op voor consumenten die duurzame keuzes willen maken bij het plannen van een nieuwe keuken.

# 1 KIES ENERGIEBESPARENDE TOESTELLEN

De toestellen in jouw keuken genereren de grootste CO2-uitstoot, zowel tijdens de productie als tijdens het gebruik in huis. In totaal zijn toestellen gedurende hun levensduur goed voor de helft van de totale CO2-voetafdruk van een keuken.* Kiezen voor toestellen met het best mogelijke energielabel is daarom één van de belangrijkste keuzes die je als consument kan maken. ​
Naast de keuze voor energiebesparende toestellen, is het ook belangrijk dat de elektriciteit die je verbruikt afkomstig is van 100 % hernieuwbare energiebronnen. Een groot deel van de totale CO2-voetafdruk van de keuken wordt immers bepaald door je keuze van energieleverancier.

# 2 KIES VOOR HOUT

De keuze van het werkblad in je keuken heeft ook een impact op de duurzaamheid bij je thuis. Eén belangrijke reden is dat de CO2-voetafdruk sterk verschilt afhankelijk van het gekozen materiaal. De meest duurzame keuze is een massief houten werkblad omdat het de laagste CO2-voetafdruk heeft en bovendien kan worden gerecycleerd. Ook een werkblad uit laminaat is een slimme keuze wat betreft de prijs en het onderhoud. Daarbovenop scoort laminaat ook goed op vlak van duurzaamheid omdat het gaat om een product op houtbasis. Composiet is heel populair voor werkbladen, maar het is goed om weten dat dit materiaal meer dan 6,5 keer meer CO2 genereert dan een werkblad uit laminaat.** ​
Kvik gebruikt in zijn werkbladen uitsluitend gecertificeerd massief hout en laminaat. Rubio is een Cradle2cradle-gecertificeerde coating voor eik die zelfs bestand is tegen vlekken van rode biet.

# 3 GERECYCLEERDE MATERIALEN MAKEN EEN VERSCHIL

Als derde tip geeft Kvik mee dat het belangrijk is om een keuken te kiezen waarvan zoveel mogelijk elementen gemaakt zijn uit gerecycleerde materialen en die nadien opnieuw gerecycleerd kunnen worden. Gedurende 2021 zet Kvik alle keukenfronten gemaakt met folie om naar folie gemaakt van gerecycleerde PET-flessen. Voor een kast van 60 cm recycleert de keukenfabrikant tussen de 40 en 45 PET-flessen. 99% van de kasten komen van gerecycleerde materialen en in 2021 introduceert Kvik deuren gemaakt van gerecycleerd MDF.

Wil je graag meer weten over de duurzaamheidsambities van Kvik? Via dit interessante webinar neemt Kvik je mee in hun vorderingen richting circulaire keukenproductie. Märtha Rehnberg, klimaatfan in hart en nieren, blikt vooruit naar de toekomst, gevolgd door Claus Johnsen, Head of Design bij Kvik die je het laatste keukenconcept uit de doeken zal doen. Bekijk het webinar tot 1 augustus 2021 hier.

"We zijn er trots op om de keukenindustriestandaard uit te dagen en opnieuw pioniers te zijn op het gebied van duurzaamheid. In nauwe samenwerking met onze leveranciers hebben we een zeer belangrijke stap gezet door een nieuwe toename van het gebruik van gerecycleerd materiaal. We denken dat de beste manier om te streven naar een duurzame toekomst is om het zelf te doen - altijd op zoek gaan naar manieren om dingen beter te doen - zoals het gebruik van gerecycleerde materialen en het creëren van duurzame producten die nog jaren meegaan", zegt Claus Johnsen, Head of Design bij Kvik.

In 2021 werd de Kvik-productie C02-positief door over te schakelen op 100% groene energie, alle verlichting te veranderen in LED en een verbrandingsoven te installeren, waarbij afval van de productie wordt hergebruikt om het hoofdkantoor en de fabriek te verwarmen. Vanaf hier zal Kvik het duurzaamheidstraject voortzetten om tegen 2025 volledig C02-positief te worden, inclusief de volledige toevoerketen. De intensievere samenwerking met leveranciers is essentieel voor Kvik om deze doelstelling te bereiken.
Voor de paar overgebleven onderdelen die niet C02- geneutraliseerd kunnen worden, zoals noodsystemen, werkt Kvik samen met het Zweedse bedrijf Ecoera om koolstof uit de atmosfeer te halen.

Lees meer over dit en andere initiatieven waarmee Kvik bouwt aan een betere, duurzamere toekomst voor keukens, badkamers en garderobes: ​ https://www.kvik.be/nl-be/meer-over-kvik/sustainability ​ ​ ​

* Analyse van de levenscyclus van een volledige keuken, levensduur 20 jaar. Gebaseerd op de Zweedse gemiddelde elektriciteitsmix.
** Houten werkblad: 25 kg CO2 / m² en werkblad uit composiet 191 kg CO2 / m². Bron: Analyse van de levenscyclus van Kvik-keukens.

Voor beeldmateriaal in hoge resolutie kan je terecht op de Kvik Media Gallery.

Voor meer informatie omtrent samenwerkingen of interviews kan je steeds terecht bij Jolien.

Persberichten in je mailbox

Over KVIK

Deense kwaliteitskeukens voor heel Europa

Sinds meer dan 30 jaar, maakt Kvik Deens design aan verrassend lage prijzen. Kvik telt momenteel 170 franchise-winkels in Denemarken, de Faeröer, IJsland, Zweden, Noorwegen, Finland, Nederland, België, Spanje, Frankrijk, Duitsland en Thailand, waarvan 28 in België. Kvik is deel van de Zweedse groep Ballingslöv Int. AB, een van de grootste keuken-en badkamerfabrikanten in zowel Scandinavië als het Verenigd Koninkrijk. Lees meer op